Radiatoren Ontluchten CV-Installatie Tips Advies Informatie


Hoe Zelf Radiatoren Ontluchten CV-Installatie in Zes Stappen

Radiatoren Ontluchten CV-Installatie Tips Advies Informatie. In zes stappen kun je zelf de radiatoren ontluchten. Zie hiervoor het stappenplan voor het ontluchten van de cv-installatie en cv-ketel op deze pagina. Het is heel vervelend als je CV-installatie en radiatoren herrie maken. Een van de belangrijkste oorzaken van vervelende geluiden is dat er lucht in de leidingen en radiatoren zit. Gelukkig kun je dit probleem snel oplossen.

Stap 1 - Voorbereidingen
  • Zorg ervoor dat voor je met het ontluchten begint, alle radiatoren goed bereikbaar zijn. Het is ook belangrijk dat je goed bij de ketel kunt.
  • Het is goed om een aantal doeken bij de hand te hebben om het water op te vangen tijdens het ontluchten.
  • Zoek het ontluchtingssleuteltje waarmee de radiatoren kunnen worden ontlucht.
  • Draai alle radiatorkranen open en laat de ketel een keer aanslaan.
  • Zet nu de thermostaat op de laagste stand.
Stap 2 - CV-Installatie uitzetten
  • Voordat je met het werkelijke ontluchten begint, moet je de installatie uitzetten. Dit kan door de stekker uit het stopcontact van de ketel te halen.
  • Wacht minimaal vijf minuten voor je verder gaat.
Stap 3 - Begin met ontluchten van de laagst gelegen radiator
  • Ontluchten moet altijd van laag naar hoog gebeuren; lucht zoekt altijd het hoogste punt.
  • Begin bij de radiatoren op het laagst gelegen punt.
  • Werk alle radiatoren van beneden naar boven af.
Stap 4 - Radiatoren Ontluchten - Aanpak en Uitleg
  • Pak een doekje of opvangbakje en plaats dit onder het ontluchtingskraantje.
  • Draai met het speciale sleuteltje voorzichtig het kraantje open.
  • De lucht zal nu ontsnappen. Zodra er water uit het kraantje komt, moet je deze dichtdraaien.
  • Herhaal deze handeling tot alle radiatoren zijn ontlucht.
Stap 5 - CV-installatie controleren
  • Steek de stekker weer in het stopcontact en laat de ketel op gang komen.
  • Je kunt dit zien op de drukmeter op de ketel. Normaal gesproken moet een ketel 1,5 tot 2 bar druk hebben. Bekijk voor de juiste druk de gebruiksaanwijzing van je ketel.
  • Nadat alle radiatoren ontlucht zijn, moet je de CV-installatie controleren. Het kan zijn dat er te weinig of juist te veel water in de installatie aanwezig is. Je kunt dit zien op de drukmeter op je ketel. Normaal gesproken heeft een ketel 1,5 tot 2 bar.
  • Als je water uit de cv-installatie wilt halen of juist water wilt toevoegen, volg dan de instructie die bij je ketel is geleverd.
Stap 6 - CV-installatie in weer in gebruik nemen
  • Draai de radiatoren die je wilt gebruiken open en controleer of er nog ergens lekkage is. Als dit het geval is, controleer de radiatorkraantjes dan nog een keer. Als dit niet helpt, dan moet je de CV-installatie uit te zetten.
  • De meeste CV-systemen moeten een minimaal aantal geopende radiatoren hebben. Ga na hoeveel radiatoren in jouw cv-installatie geopend moeten zijn. Als het goed is staat dit in het instructieboekje.
  • Controleer of je nog borrelende geluiden hoort. Als je geluiden hoort, kun je nog een keer proberen het systeem te ontluchten. Begin opnieuw bij stap 1.
  • Blijft de cv-installatie na een tweede keer ontluchten nog steeds herrie maken, dan is het tijd om een installatiebedrijf erbij te halen om te laten kijken wat de oorzaak is.
Hoe je radiatoren kunt ontluchten kun je zien in dit youtube filmpje



Hou je toch problemen nadat de radiatoren en cv-installatie ontlucht zijn?

Als je na het ontluchten van de radiatoren en cv-installatie nog steeds problemen hebt met de verwarming dan is de kans groot dat hier een ander probleem de oorzaak van is. Onderstaand vind je informatie over een aantal van deze mogelijke oorzaken.

Lekkage bij radiatoren of de CV-Installatie

Heb je alle radiatorkraantjes goed dichtgedraaid maar houd je toch lekkage? Dan is er ergens iets niet goed in het leidingennetwerk. Je kunt dan het beste een professionele loodgieter of installateur inschakelen om de problemen te analyseren en op te lossen. Het kan ook zijn dat de druk een paar dagen nadat er is bijgevuld toch weer te laag is. Dit duidt ook op lekkage. Het is ook dan aan te bevelen om een erkende installateur om hulp te vragen.

Ruisen in de leidingen of radiatoren

De oorzaken hiervoor kunnen verschillend zijn. In de meeste gevallen zorgt een beginnende verstopping voor te veel druk op de leidingen. Het water wordt hierdoor te veel door de leidingen geperst, waardoor de ruis ontstaat. Een enkele keer kan het ook zo zijn dat de problemen ontstaan doordat er een nieuwe ketel op een oud leidingnetwerk is gekoppeld. In beide gevallen kun je het beste je installateur inschakelen om de problemen op te lossen.

Tikkende verwarming en verwarmingsbuizen

Metaal krimpt en zet uit door koeling en verhitting. Dit kan ervoor zorgen dat leidingen gaan tikken. Ook de beugels waarin de leidingen zijn vastgezet, kunnen dit gaat doen. Het geluid kan versterkt worden, doordat een CV-installatie als een soort klankkast werkt. Soms is er een oplossing te vinden in het beter vastzetten of stellen van de leidingen. Als er veel overlast is, kun je het beste een professionele installateur inschakelen om de problemen op te lossen.
...tikken verwarming - lees verder >

Expansievat is kapot en moet vervangen worden

Het rode vat dat in de buurt van de ketel hangt is het expansievat. Deze regelt de druk in de cv-installatie. Na verloop van jaren kan het zijn dat een rubber membraan dat in het vat zit gaat lekken. Hierdoor kunnen problemen ontstaan met de cv-installatie. Gelukkig kun je gemakkelijk zelf controleren of het expansievat nog functioneert.
...zelf expansievat controleren - hoe doe je dat >

Gerelateerde Informatie
- CV Ontluchten Filmpje >
- Centrale Verwarming Bijvullen

Zoekwoorden: Radiatoren Ontluchten CV-Installatie | Tips | Advies | Informatie | Stappenplan
________________________________________________________________________________________________